AKO PRACUJEME V PH YOUR MOTION SO ŠPORTOVCOM?

21.10.2017

LETNÁ KONDIČNÁ PRÍPRAVA HOKEJISTU 

Letná kondičná príprava. Toto slovné spojenie mnoho hokejistov nemá rado a ešte z väčšou nechuťou sa vrhá do nej. I keď asi každý hokejista si je vedomý toho, že to je z hľadiska tréningovej prípravy najdôležitejšia časť, kedy môže svoje telo pripraviť na ďalšiu sezónu. Dnešný hokej je už na tak vysokej úrovni, že požiadavky na telo hokejistu sú čoraz vyššie a vyššie. Práve kvôli enormnému preťažovaniu tela a žmýkaniu k maximálnym výkonom berie väčšina hokejistov prístup k príprave zodpovedne pod dohľadom odborníka..

Práve z tohto dôvodu ma v máji oslovil mladý ambiciózny hokejista Martin. Martin hráva už dlhší čas hokej v Nemecku, takže ma veľmi potešil jeho záujem o pomoc pri príprave na prichádzajúcu sezónu.

V nasledujúcich riadkoch sa vám budem snažiť popísať, ako práve takáto príprava prebieha, koľko úsilia si vyžaduje a aký mala výsledok 

Nastavenie 

Začiatok bol trochu náročnejší z dôvodu, že Martin ešte žil v Nemecku. Po dohodnutí podmienok prípravy cez správy sme s Martinom uskutočnili prvé telefonáty. V nich sme si zrekapitulovali minulú sezónu, zisťovali pozitíva a negatíva, silné i slabé stránky. Tiež sme si stanovili presné časové úseky, od kedy začne príprava a dané prostriedky, ktoré počas prípravy budeme využívať.

Na základe telefonátu a dôkladnom preštudovaní analýzy výkonu hokejistov som vytvoril tréningovú štruktúru prípravy a stanovil hlavné ciele prípravy. Celú štruktúru sme opäť spolu konzultovali cez videohovor.

ZHRNUTIE

Príprava začala 2. 7. 2017 v Nemecku. Od 10. 7. do 23. 7. 2017 pokračovala na Slovensku s týždennou dovolenkou v strede prípravy. Čiže dva štvortýždňové mezocykly, ktoré boli rozdelené na osem mikrocyklov.

V jednom mikrocykle (týždni) sme trénovali šesť až osemkrát s dvoma dňami voľna, ktoré boli zamerané na aktívnu regeneráciu. 

Štruktúra tréningového procesu
Štruktúra tréningového procesu

PRVÝ TRÉNINGOVÝ BLOK

Tréning na diaľku - 1 mikrocyklus

Ako som spomínal, Martin musel prvý týždeň prípravy absolvovať v Nemecku. Práve preto sme sa celý týždeň zamerali na rozvoj všeobecnej vytrvalosti. Komunikovali sme cez online nástroje, plán dostal Martin e-mailom.


Vstupná diagnostika

Po týždni všeobecnej vytrvalosti prišiel Martin na Slovensko a hneď absolvoval vstupné testovanie kondičných schopností a pohybových stereotypov, na základe ktorých sme troška upravili celkový plán prípravy a zamerali sa hlavne na odstránenie a zlepšenie chýb, ktoré nám dané testovanie ukázalo. 

Prvý tréningový blok som rozdelil na štyri mikrocykly (týždne). Tri týždne sme postupne a systematicky zvyšovali objem i náročnosť tréningových blokov, ktoré boli zamerané hlavne na obnovenie bráničného dýchania, správne nastavenie kĺbov v statických, postupne i v dynamických polohách a učenie techniky. Postupne sme šli do silovej vytrvalosti a špeciálneho tréningu zameraného práve na Martinovu špecializáciu. Okrem toho sa Martin individuálne aspoň raz týždenne snažil trénovať techniku a prácu s hokejkou. Celý mezocyklus sme ukončili regeneračným týždňom na zotavenie a psychický oddych pri mori 

DRUHÝ TRÉNINGOVÝ BLOK


Druhý trojtýždňový tréningový blok sme zo všeobecnej prípravy v pomere 70 % ku 30 % špeciálnej prešli na pomer 40 % všeobecnej a 60 % špeciálnej prípravy. Čo to znamenalo na tréningoch? Väčšinu tréningov sme sa snažili priblížiť k zaťaženiu hokejistu počas zápasu. Robili sme viac špeciálnych cvičení, ktoré rozvíjali už priamo pohybové schopnosti a zručnosti, ktoré Martin používa v zápase a na tréningoch. Ako perličku a skvelé spestrenie prípravy si Martin zabehol so svojou priateľkou štafetu na Rajeckom polmaratóne.


VÝSTUPNÁ DIAGNOSTIKA

Asi najviac stresujúci deň prípravy pre trénera je výstupná diagnostika. U mňa to bolo ešte omnoho viac stresujúce z dôvodu, že s Martinom sme odtrénovali 95 % tréningov podľa plánu, bez väčšieho zranenia alebo iných problémov. A ako stále aktívny športovec som vedel, že ak by sme nevideli výrazné zlepšenie na výstupnom testovaní, mohlo by to športovca ovplyvniť na celú sezónu, a to hlavne po psychickej stránke. Našťastie sa moje obavy nenaplnili a výsledky zlepšenia v kondičných schopnostiach si môžete pozrieť nižšie. Výsledky diagnostiky pohybového aparátu zo súkromných dôvodov zostanú medzi nami.


Výsledky vstupnej a výstupnej diagnostiky
Výsledky vstupnej a výstupnej diagnostiky

VYHODNOTENIE

Keď sa ma ľudia pýtajú, ako môžem pomôcť športovcovi počas prípravy, odpovedám stále veľmi jednoducho. Hlavnou náplňou mojej práce je, aby bol atlét počas celej prípravy i nasledujúcej sezóny zdravý. Okrem toho sa snažiť vyťažiť z minima maximum a zbytočne neriskovať svalové prepätie, nedajbože pretrénovanie, ktoré ho môže vyradiť na dlhšiu dobu. A v neposlednom rade ho adekvátne pripraviť po kondičnej stránke (sila, rýchlosť, vytrvalosť, koordinácia), aby zvládal náročné herné činnosti vo svojej špecializácií efektívnejšie a na vyššej úrovni. Počas celej prípravy je dôležitá spätná väzba atléta a komunikácia atlét - zverenec a vzťah, ktorý sa medzi týmito dvoma ľuďmi počas celej prípravy vytvorí. Predsa všetci to robíme pre radosť, ktorú nám i divákom šport a zdravý životný štýl prináša.

Najnovšie články na našom blogu

Prečítajte si, čo je nové

Ako vďaka oddychu od bicykla a behu zlepšiť svoju cyklistickú i bežeckú výkonnosť? Časť 2.

Ako vďaka oddychu od bicykla a behu zlepšiť svoj cyklistický i bežecký výkon? Časť 1.