5 TIPOV AKO NÁJSŤ MOTIVÁCIU DO TRÉNINGU

21.01.2017

Dnes sa ti nedarí, celý deň si v strese, hladina kortizolu je vysoká, tvoja mama dovarila večeru akurát keď máš ísť trénovať. K tomu vonku fúka nepríjemný vietor a teplota sa pohybuje na bode mrazu. Ty sa začneš v podvedomí rozprávať a presviedčať, prečo práve dnes nie je ten vhodný čas na tréning. Hľadáš skôr výhovorky ako spôsob vyjsť z tejto komfortnej zóny a byť doma za "blázna". Výhod 3P (pravidelne, postupne a primerane) tréningu je mnoho, ale občas každému dôjde para a potrebuje jednoduchý spôsob ako sa rýchlo motivovať, obuť svoje obľúbené tenisky a ukrajovať prvé metre svojho bežeckého tréningu či minúty cvičenia. Ponúkam ti 5 jednoduchých tipov ako nájsť stratenú motiváciu a chuť do tréningu. 

Motivácia je krátkodobá, ale každý z nás ju potrebuje na to, aby ráno vstal z postele a zažil svoj najlepší deň života. Jeden deň je, druhý nie je.

Ešte skôr, ako vám ukážem pár tipov ako motiváciu do tréningu hľadám ja, musíme si najskôr povedať, čo vlastne motivácia je a ako funguje. 

Motivácia je krátkodobá, ale každý z nás ju potrebuje na to, aby ráno vstal z postele a zažil svoj najlepší deň života. Jeden deň je, druhý nie je.

MOTIVÁCIA 

Motivácia je niečo, čo vás ženie k dosiahnutiu cieľa, niečo, čo vás ženie ďalej, aj keď sa život komplikuje a musíte prekonávať rôzne prekážky. Existuje motivácia vnútorná i vonkajšia, pozitívna i negatívna. Ideálne spojenie motivácie je, keď je vnútorná motivácia (robím to preto, že chcem) v rovnováhe s vonkajšou motiváciou (robím to pre uznanie ľudí, pre peniaze a pod.) v rovnováhe a prevláda pozitívna motivácia. Preto motivácia vo svojej najlepšej forme je spôsob, vďaka ktorému chcete niečo dosiahnuť. 

5 tipov ako nájsť motiváciu do dnešného tréningu


1. Nechoďte trénovať

Jednoducho človek je len človek a niekedy to fakt nejde. Ak naozaj dokážete počúvať svoje telo a máte za sebou ťažký deň a ešte deň predtým ste mali náročný tréning, tak je užitočnejšie dnešný tréning nechať tak a neodolať tej skvelej večeri od mamy a prečítať si pár strán svojej obľúbenej knihy a dať si poriadny kúpeľ. Vaše telo vám za tento stimul niekedy samé poďakuje a na druhý deň si doslova samé bude pýtať svoju dávku pohybovej aktivity.

Ale pozor, takýchto dní nemôže byť vo vašom živote mnoho. Niekedy jednoducho treba ísť na tréning aj keď to nejde a skúsiť jeden z ďalších tipov nižšie.

2. Nerozmýšľajte nad tým a jednoducho začnite

Ako som spomínal vyššie, isto raz prídu dni, kedy sa vám nebude chcieť bežať, cvičiť alebo čokoľvek. Namiesto toho, že budete premýšľať, aké to bude náročné a ako to bude dlho trvať, jednoducho začnite. Pripravte sa na tréning tak rýchlo ako to len ide a hneď opustite pohodlie svojho domova. 

Pri behu to je jednoduchšie. Osobne keď mám bežecký tréning a prichádzam domov unavený, tak nezapínam počítač, nenavštívim kuchyňu a len sa čo najrýchlejšie oblečiem, poprípade uvoľním a rozcvičím a vybieham ihneď z domu. Niekedy si až na treťom kilometri uvedomím, aké všetky nástrahy som prekonal a o to viac si užívam daný tréning. Ak chodíte cvičiť na skupinové cvičenia, tak sa nebojte hodiť veci do tašky a opustiť dom o čosi skôr ako si povedať, ešte mám chvíľku, tak pozriem, čo je nové na facebooku. Radšej si predĺžte cestu na tréning alebo príďte skôr. Tým, že prídete skôr, nielenže sa porozprávate s ľuďmi pred tréningom, ale osobne sa i motivujete.

3. Premýšľajte o výhodách

Premýšľanie o tom, aké je niečo náročné, je problém mnohých ľudí. Už len premýšľanie o tom vás unavuje. Namiesto toho, aby ste rozmýšľali aké je to náročné, myslite naopak na to, čo z toho budete mať. Napríklad namiesto toho, aby ste rozmýšľali ako sa budete mizerne cítiť na tempovom behu a aké to bude rýchle a ťažké, zamerajte sa na to, ako si to užijete a v pohode to zvládnete a o koľko bude kvalitnejší čas na vašom vrchole sezóny vďaka absolvovaniu tohto tréningu.

4. Prečítajte si inšpiratívne príbehy

Motivačných videí je na internete dnes množstvo, ale ja radšej získavam inšpiráciu z kníh. Mám svoje top knihy od ľudí, ktorí dosiahli to, o čo sa sám snažím, alebo sú vzorom v tom športe, ktorý vykonávam. Preto mám minimálne tri knihy vždy na poličke a niekedy pred tréningom si prečítam vyznačené pasáže s najlepšími myšlienkami. Ak beháte, isto doporučujem všetku literatúru o Emilovi Zátopkovi alebo knihu o Vlastíkovi Zwiefelhoferovi či Kilianovi Jornetovi.

5. Veďte si denník a zaznamenávajte si svoj pokrok

Môžete to robiť už v online softvéroch, ktoré vám ponúkajú skvelé denníky, alebo ešte starou školou priamo do zošita či tréningového denníka. Odporúčam radšej starú školu písania do tréningového denníka, keďže dané denníky môžete doma hocikedy otvoriť a prelistovať. Už len pohľad na ne, že koľkokrát ste to zvládli, vás motivuje ísť znova na tréning, ktorý si zapíšete a zhodnotíte priamo do denníka. Okrem toho, že to slúži ako skvelý feedback pre vás i vášho trénera, pomôže vám zotrvať na vašej ceste. Verte mi, pohľad do tréningového denníka je veľmi obohacujúci, pretože v ňom uvidíte svoj pokrok, uvidíte ako ďaleko ste už zašli a pomôže vám zefektívniť váš tréningový proces.


Ponúkol som vám svoje návody ako sa občas motivujem do tréningu. Spôsobov, ako sa motivovať, je v dnešnej dobe množstvo. Je na vás si vybrať ten svoj, vyskúšať ho a zistiť, či vám vyhovuje. Verím, že som vás týmto článkom aspoň troška motivoval obuť svoje tenisky a budem rád, ak sa so mnou v komentári alebo cez e-mail podelíte o svoj spôsob ako sa motivujete do tréningu. 

Najnovšie články na našom blogu

Prečítajte si, čo je nové

Ako vďaka oddychu od bicykla a behu zlepšiť svoju cyklistickú i bežeckú výkonnosť? Časť 2.

Ako vďaka oddychu od bicykla a behu zlepšiť svoj cyklistický i bežecký výkon? Časť 1.

Pokračujeme znova ťažším tréningom. Bude ťa čakať 30 minút v intervaloch 30 sekúnd. Počas týchto minút zlepšíš stabilitu kolien a mobilitu bedrových kĺbov. Posilniš hlboko stabilizačný systém a srdiečko napumpuješ endorfinmi. Užívaj :)